We maken elkaar gek en we noemen het efficiency

29-05-2018 Imbema Rhiwa Carrosserietechniek


Mei 2018 || Column Marco de Wit

Column Marco de Wit “Vandaag besteld, vandaag in huis. 24/7 beschikbaarheid.” De webwinkels hebben ons verslaafd gemaakt aan snelle levering en andere klantbeloften. Webwinkels die hun aandeelhouderswaarde veelal baseren op omzet en klanttevredenheid, in plaats van op winst. Winst is voor later. Gratis verzonden en gratis retourneren. De eerlijkheid gebiedt mij u te vertellen dat ik er zelf ook gebruik van maak.

Deze beweging slaat over naar de B2B wereld, want als we dit thuis krijgen dan moet het zakelijk ook kunnen toch? Groothandels spelen in op onze verslaving aan snelle beschikbaarheid en leveren vaak al meerdere keren per dag.

Lean? Vanuit het oogpunt van voorraad zeker. Maar erg duurzaam is het allemaal niet, laat staan efficiënt. Die 24/7 bezorgservice wordt vaak uitbesteed en moet van de verdiensten betaald worden. Net als de tijd die medewerkers binnen uw organisatie besteden aan deze bestel- en aflevermomenten.

Het valt mij op dat niemand zich afvraagt wat al deze logistieke bewegingen nu voor invloed hebben op de prijs. U heeft ook geen keuze meer want vaak wordt uitsluitend nog de snelle leveringsvariant aangeboden.

Woonwijken worden dagelijks bevoorraad door bestelbussen van supermarkten en (koeriers-) bedrijven maar ook op industrieterreinen rijden de busjes af en aan. Door al deze service is de noodzaak tot planning niet meer aanwezig en raken wij langzaam verslaafd aan "service". 

Lean traject; kleine aanpassingen hebben grote impact

Binnen Imbema zijn wij onlangs gestart met een Lean traject. Wij dachten eerst dat een dergelijk traject uitsluitend zin had voor complexe productieomgevingen maar niets is minder waar.  4 KATA teams komen in vaste serie afspraken bij elkaar om in teamverband kleine verbeteringen door te voeren.

Zo hebben wij zonder grote investeringen al diverse verbeteringen doorgevoerd. Neem bijvoorbeeld reparatieverzoeken. Het product kan nog zo succesvol gerepareerd zijn, maar zonder communicatie blijft u als klant in het ongewisse: ‘Is het probleem gevonden? Hoe lang duurt de reparatie? Is er een vervangend product? Wanneer is het klaar?’ Met alle gevolgen voor de klanttevredenheid van dien….. 

Hoe klein de aanpassingen soms ook zijn, zo verassend groot de impact. Een standaard proces, verbeterd inzicht en meer communicatie, waardoor we slimmer werken en onze klanten beter bedienen. Het klinkt zo simpel (en dat is het vaak ook). 

Wij laten u graag meedelen in de opgedane inzichten. Daarom leest u de komende maanden alles over Lean in de logistieke sector en hoe u daarmee uw voordeel kunt opdoen.


Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie