3 maatregelen om dode hoek verkeersongelukken te voorkomen

07-05-2018 Imbema Rhiwa Carrosserietechniek


De dode hoek problematiek rondom vrachtwagens stond de afgelopen weken flink in de belangstelling. Vrachtwagens zijn nog altijd vaker bij ongevallen betrokken dan personenauto’s, met alle gevolgen van dien.  

“Better safe than sorry!” - Dode hoek verkeersongelukken voorkomen 

De dode hoek problematiek houdt de overheid, logistieke bedrijven en maatschappelijke organisaties behoorlijk bezig. Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit ervoor om (brom)fietsers en vrachtauto’s fysiek van elkaar te scheiden. Het verschil in massa is dermate groot bij fietsers en vrachtwagens dat dit de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Maar zolang deze scheiding nog niet is doorgevoerd, moeten er andere maatregelingen worden getroffen om dodehoekongevallen te voorkomen.  

1. Educatie en voorlichting aan fietsers en vrachtautochauffeurs; 

Alle scholen zouden hun leerlingen speciale dode-hoek-lessen moeten geven, aldus Veilig Verkeer Nederland. Elk jaar overlijden in ons land gemiddeld 10 mensen omdat ze in een dode hoek van bijvoorbeeld een vrachtwagen zaten, en niet gezien werden. Bekijk ook de reportage die RTL Nieuws maakte over de dode hoek lessen: 

video dode hoek voorlichting scholen

2. Waarschuwingssystemen op voertuigen; 

Ondanks de verplichte extra spiegels waarmee vrachtwagens vanaf 2003 uitgerust moeten zijn, kunnen de voertuigen nog veiliger. Neem bijvoorbeeld dode hoek waarschuwingssystemen, die niet alleen de chauffeur maar ook de fietsers waarschuwen. 

Zo is Lisa2Alert een aanvullend systeem op de bestaande spiegels (en camera’s) ter voorkoming van “dode hoek” ongevallen. Het is een vanuit de praktijk ontwikkeld attenderingsysteem met geluid- en lichtsignalen voor voetgangers, fietsers en bromfietsers. Dit systeem richt zich op de interactie tussen de vrachtwagenchauffeur en de overige verkeersdeelnemers zodra hij rechts wil afslaan. <Meer over Lisa2Alert> 

Lisa2alert dode hoek signaleringssysteem

3. Veilige inrichting van kruispunten  

Met name kruispunten waar fietsers en vrachtauto's elkaar kunnen tegenkomen. Dat betekent: conflictvrije groenfasen bij verkeerslichten, ontvlechten van routes voor fietsers en vrachtauto's.


Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie