Zelfrijdende auto’s de toekomst? Wie zegt dat?

06-03-2018 Imbema Rhiwa Carrosserietechniek


Dít is het alternatief: van Amsterdam naar Parijs in 30 minuten.

Stel je eens voor, terwijl je vrachtwagen op je bestemming afkoerst, kijk jij onderweg naar de laatste bioscoop hit. Of wat dacht je van deze: je rijdt je wagen (of de wagen rijdt zichzelf) in een vacuümbuis van honderden kilometers lang die vervolgens met de snelheid van geluid naar je bestemming brengt. Onder de indruk?

Uiteindelijk willen we allemaal maar één ding: van A naar B en het liefst zo snel, veilig en schoon mogelijk. Moderne technologieën kunnen ons vervoer efficiënter maken. Bijvoorbeeld door middel van automatisering. Als het gaat over de toekomst van transport, zijn de ogen vooral gericht op de ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto. Maar er zijn meer kanshebbers.

Razendsnel. Zo snel als de snelheid van geluid. 

Dit én meer: maak kennis met de Hyperloop

Een hyperloop is een hoge snelheidssysteem, bestaande uit een infrastructuur van buizen die zo goed als vacuüm zijn. Door het buizensysteem zweven een soort capsules, aangedreven door magneten. In theorie kunnen hierdoor snelheden van wel 1200 km per uur bereikt worden. Dat is 30% sneller dan een 747 vliegtuig. Van Amsterdam naar Parijs in 30 minuten, wie wil dat nu niet? 

Transport nooit meer hetzelfde

De Hyperloop is een kans om de toekomst van transport voorgoed te veranderen. Dat lieten studenten van de TU Delft zich geen twee keer zeggen. Zij meldden zich aan voor de internationale competitie van Elon Musk, bedoeld om de ontwikkeling van dit transportsysteem in stroomversnelling te brengen. Het sleutelwerk kon beginnen. En met succes. Eind januari kwam de TU Delft als winnaar uit de bus bij de allereerste competitie. 

Is de Hyperloop de toekomst?

Zo snel als een vliegtuig, zo comfortabel als een trein.

Als we Elon Musk geloven wel: “De Hyperloop is een soort hogesnelheidstrein waarmee passagiers worden vervoerd in zwevende 'pods'.” Musk claimt dat de Hyperloop sneller is dan de trein, veiliger dan de auto en veel minder belastend voor het milieu dan een vliegtuig.

Wetenschappers van Nasa's Glenn Research Center in Ohio concludeerden dat waar het aankomt op het geschatte energieverbruik en de doorvoer van passagiers de Hyperloop inderdaad een sneller en goedkoper alternatief is voor korte vluchten (van 400 tot 800 km)."

Of sneller, veiliger en milieuvriendelijk echt waargemaakt kan worden, is de vraag. Er heerst ook veel scepsis. De technologie is nog steeds conceptueel en er is nog veel onzekerheid over de onderliggende infrastructuur en de werkelijke investering die hiervoor nodig is.

Hyperloop-de-toekomst

De Hyperloop versus de zelfrijdende auto

Hyperloop en autonome auto’s dienen twee verschillende doelen. De Hyperloop brengt je van A naar B. En mogelijk niet alleen personen, maar ook auto’s of goederen. Met grote snelheid en mogelijk ook in grote hoeveelheden. Maar je kunt niet van de route afwijken. Het maken van tussenstops zou de snelheid namelijk aanzienlijk vertragen. De Hyperloop vertrekt en arriveert bij een hub. Met een autonome auto kies je je eigen route, van deur tot deur.

Samengevat voorzien beide systemen in technologie die mensen of goederen efficiënter van A naar B brengt. De Hyperloop lijkt echter een veel praktischer keuze voor langere afstanden, vanaf ca. 300 km tot 2500 km. Autonome voertuigen zijn vooral geschikt voor kortere afstanden, of om mensen en goederen te vervoeren naar transportknooppunten zoals luchthavens of hyperloopterminals.

“Ready to go? Your vehicle will arrive in 30 minutes”

Hyperloop en autonome auto’s dienen dus in principe twee verschillende doelen, maar zijn wel complementair aan elkaar. Een integratie tussen de 2 systemen is dan ook niet ondenkbaar. Wie zegt dat je straks niet mét je voertuig aan boord van de Hyperloop kunt gaan? Dan kun je in ieder geval gewoon je filmpje pakken. Hoewel…het eerste half uur dan!


Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie