Snel thuis dankzij slimme verkeerslichten

19-06-2018 Imbema Rhiwa Carrosserietechniek


IBM vraagt patent op AI systeem voor slimme verkeerslichten

Slimme-verkeerslichten

Verkeerslichten die midden in de nacht minuten lang op rood staan. Of uitgerekend in de spits een “rode golf” doordat zijstraten groen kleuren, terwijl daar geen verkeer te bekennen is. Wie ergert zich er niet aan? IBM wil dit probleem nu oplossen met kunstmatige intelligentie.

De wereld is in de ban van Artificial Intelligence, maar onze verkeerslichten worden nog altijd bestuurd door simpele tijdsschakelaars. In de grote steden worden deze centraal aangestuurd om een “groene golf” te realiseren, maar daar blijft het bij. Deze besturingen passen zich niet aan aan de reële actuele verkeerssituatie, dus vaak zitten ze ernaast en wordt de verkeersstroom langzamer, lawaaiiger en minder energiezuinig, dan met de modernste techniek denkbaar zou zijn.

Verkeerslichten registreren verkeersstromen

IBM heeft nu een patent aangevraagd voor een autonoom denkend verkeerlichtensysteem. De verkeerslichten zijn daarbij uitgerust met camera’s en computersystemen, die de reële verkeersstroom analyseren en zich helemaal autonoom zo optimaal mogelijk instellen. De KI merkt zelfs, als een auto bijvoorbeeld door een file of een afgeslagen motor op de kruising blijft staan. Er wordt dan extra tijd gegeven, zodat het voertuig de kruising kan verlaten.

Omdat dit een heel begrensd probleem is, en voor mensen heel goed en intuïtief te begrijpen is, is het heel geschikt voor een toepassing van kunstmatige intelligentie, dus een werkelijk intelligente computerbesturing.

Auto communiceert met verkeerslicht

IBM is niet de enige die zich hard maakt voor efficiëntie op de weg. Door Intel wordt  technologie ontwikkeld waardoor auto’s verkeerslichten kunnen waarnemen. Met behulp van Visible Light Communication (VLC) weet de auto of het verkeerslicht op groen of rood staat. De signalen worden overgedragen door heel snel te knipperen, onzichtbaar voor het menselijk oog.

Gaan verkeerslichten met auto’s communiceren, auto’s met verkeerslichten of allebei? Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Of zijn verkeerslichten straks wellicht helemaal niet meer nodig? Dat laatste zeggen onderzoekers van het MIT: “Als auto's straks via sensoren met elkaar en de infrastructuur communiceren zijn verkeerslichten niet meer nodig.” 

Hoe dan ook, uiteindelijk is kunstmatige intelligentie heel wat te bieden als het gaat om probleemloos verkeer op de weg. De verwachting is zelfs dat er maar liefst 2x zoveel verkeer op de bestaande wegen kan rijden als er gebruik wordt gemaakt van de moderne technologieën (MIT). En de groene golf zorgt er ook nog eens voor dat je sneller thuis bent! 

Bron: Elektormagazine 

Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie