Dít zijn de meest voorkomende oorzaken van ongevallen met vrachtwagens – en zó voorkom je ze.

01-02-2018 Imbema Rhiwa Carrosserietechniek


Zo’n 1000 ongevallen per jaar. De cijfers liegen er niet om. Jaarlijks vinden er nog altijd veel ongelukken met vrachtwagens plaats. Met ernstige gevolgen van dien. En dat terwijl veiligheid in menig DNA van transport en logistieke bedrijven zit. Wat veroorzaakt dan tóch deze cijfers? En hoe kunnen we onze  chauffeurs hiervoor behoeden.

Hoe staat het ervoor met de verkeersveiligheid? 

Recentelijk, op 18 januari nog, lagen er bijna 70 vrachtwagens op zijn kant door zware storm. Voor het grootste gedeelte zou dit om buitenlandse voertuigen gaan, wat de vraag opwerpt of de chauffeurs wel voldoende geïnformeerd waren. Maar storm is niet altijd de oorzaak. In 2016 werden er nog 4734 incidenten op de snelwegen gemeld, in 2017 zelfs meer dan 5000 (Rijkswaterstaat). Klapbanden, afgevallen ladingen, motorpech of te hoge trucks veroorzaakten het oponthoud. 

vrachtwagen-ongevallen-wind

Soms met fatale gevolgen. Jaarlijks zijn er zo’n 1.000 ernstige ongevallen waarbij vrachtwagens bij betrokken zijn. Met ca. 23 doden en zo’n 105 ernstig gewonden als gevolg. En ook dat aantal loopt op...

Nee, de weg is niet de veiligste manier van vervoer, zeker niet als je het vergelijkt met vliegen: de laatste keer dat er in de luchtvaart doden vielen was in 2009, toen het Turkish Airlines-toestel vlak voor de landing op de Polderbaan neerstortte. Daarbij kwamen 9 mensen om. De laatste keer daarvoor was in 1996. En als we kijken naar de Nederlandse binnenwateren praten we over 7 doden in 2016, en 6 in 2015. 

Hoe meer vrachtwagens, hoe meer ongevallen?

Dat blijkt te kort door de bocht en bovendien moeilijk aan te tonen. Sinds 2001 neemt het aantal vrachtwagens op de weg namelijk ieder jaar af, terwijl het aantal ongevallen met vrachtwagens ongeveer gelijk is gebleven (CBS). 

Vrachtwagen ongelukken: de meest voorkomende oorzaken

Zero incidents. Dat is natuurlijk altijd het streven: een veilige verkeerssituatie voor iedereen. En om dat te bereiken is inzicht in de oorzaken noodzakelijk. 

90% van alle ongevallen met trucks zijn het gevolg 
van menselijk falen.” – Volvo Trucks

Menselijk falen

Het goed uitrusten van je wagenpark is één, maar hoe de chauffeurs er mee om gaan heeft minstens zoveel impact. Wist je dat 90% van de ongevallen met trucks het gevolg zijn van menselijk falen (Volvo Trucks)?


Technisch falen

Zelden is de oorzaak van een ongeval toe te wijzen aan een technisch falen. Dit is slechts aan de hand in 10% van de gevallen. De meerderheid wordt veroorzaakt door menselijk handelen. Maar dat wil niet zeggen dat we niets kunnen doen aan ongevallenpreventie. Sterker nog: de technologie kan onze menselijke tekortkomingen aanvullen.

Wat kun je doen om ongevallen te voorkomen? 

Vaak zijn het niet de chauffeurs, maar andere weggebruikers die slachtoffer worden van een ongeval. De Onderzoeksraad voor Veiligheid hamert op de verantwoordelijkheid van werkgevers. Zij zouden nog te weinig doen om ongevallen te voorkomen, terwijl dit wel degelijk binnen hun invloed ligt. Hoe kunnen we onze chauffeurs behoeden voor onveilige situaties? 

  1. Onderhoud

  2. Het lijken no-brainers: controleer je banden en voorkom glijpartijen of een klapband door te weinig profiel. Check of al je lichten werken en stel je koplampen goed af. Hoe is de kwaliteit van het zicht, zijn de spiegels nog heel en goed afgesteld? Duurzaam onderhoud voorkomt pannes of onnodige  slijtagekosten, maar vergroot ook de verkeersveiligheid. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Maar ook in een grote hoek, wordt bijvoorbeeld voldaan aan de verplichte onderrijbeveiliging?

  3. Hulpmiddelen

    Minder aanrijdingen, minder materiele schade. Naast regelmatig onderhoud zijn hulpmiddelen in- of op de vrachtwagen het minimale wat je kunt doen om de verkeersveiligheid te vergroten. Neem bijvoorbeeld het gebruik van camera’s, zodat je het zicht van chauffeurs op de weg (direct voor en onder hen) sterk verbetert. Met camera’s is achteruit rijden vrijwel zonder risico’s en de dode hoek minimaal. Het dodehoeksysteem Lisa2Alert is bewezen effectief bij het voorkomen van dodehoekongevallen tussen vrachtauto’s en fietsers (TU Delft).

  4. Moderne Technologie 

  5. Zelfrijdende auto’s, robots, drones…moderne technologieën rukken op en maken het wegvervoer stap voor stap steeds veiliger. Met moderne technologie kun je nu al de kans op een botsing berekenen, én deze voorkomen door de besturing over te geven en de vrachtwagen af te laten remmen. Denk aan filevorming, die de chauffeur te laat opmerkt. Of wanneer er iemand onverwachts van baan wisselt. Of kinderen en fietsers die onverwacht de weg op schieten in de bebouwde kom.
  6. Chauffeurstraining

    Maar eerlijk is eerlijk: je kunt nog zoveel technische voorzorgsmaatregelen nemen, als je chauffeurs zijn afgeleid vormt de wagen alsnog een gevaar op de weg. Onderschatting van snelheid, filestaartaanrijdingen, onduidelijkheid rond spitsstroken, afleiding door digitale media: allemaal veroorzakers van ongelukken die voorkomen kunnen worden door kennis- en gedragstrainingen. 


Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie