Truck platooning rukt op in de logistieke wereld - maar hoe veilig is het eigenlijk?

26-02-2018 Imbema Rhiwa Carrosserietechniek


Google de term ‘truck platooning’ en je ziet wat ons in de toekomt te wachten staat. Niet voor niets stijgen het aantal zoekopdrachten en weet de ontwikkeling keer op keer het nieuws te halen: zelfrijdende voertuigen zijn booming. Er wordt veelvuldig mee getest zodat het snel definitief zijn opwachting op de wegen in Nederland - en die van de rest van de wereld - kan maken.

Innovatie is een belangrijke pijler in de wereld van mobiliteit. Met elke techniek die goederen sneller, milieuvriendelijker en goedkoper bezorgt, zet de industrie een stap voorwaarts. Ten minste, dat is waar innovaties zich voorheen vooral op richtte. Meer capaciteit en minder verbruik. Vandaag de dag zien we echter dat de ontwikkelingen zich vooral concentreren op zelfrijdende voertuigen. Niet verassend, want dit zou wel eens dé revolutie van dit decennium kunnen worden.

Truck-platooning-veiligheid

Truck platooning: een introductie

Wat is truck platooning en hoe werkt het? In essentie gaat platooning om een serie zelfrijdende trucks die aangestuurd worden door één truck met chauffeur. De eerste truck bepaalt de richting en de rest volgt automatisch. Ze rijden dicht op elkaar in een ‘treintje’ en zijn verbonden via bijvoorbeeld wifi. Zodra de voorste truck met chauffeur remt zullen de andere trucks dit ook gelijktijdig doen. 

In onderstaand filmpje demonstreert Scania interruptie en noodstop in platooning.

Wat is het voordeel van truck platooning?

De gevolgen voor de transport industrie zijn vergaand. Met truck platooning wordt het mogelijk om grote ladingen in één keer te vervoeren met maar één rijdende chauffeur. Doordat de trucks via een internetverbinding aan elkaar gekoppeld zijn kunnen de trucks bijna zonder menselijke invloed bestuurd worden. Voor chauffeurs betekent het minder werkdruk en een hogere inzetbaarheid. Ook wordt het op deze manier makkelijker om grote ladingen in één keer te vervoeren, een commercieel pluspunt. 

Maar ook logistieke bedrijven hebben baat bij truck platooning. Zo zorgt truck platooning voor een aanzienlijke brandstofbesparing (volgens DAF is 10% haalbaar). Meer goederen per chauffeur kan een positief impact op de omzet hebben, maar ook op de kosten. Daarnaast, als truck platooning op grote schaal zou plaatsvinden, worden de snelwegen efficiënter gebruikt en dat betekent minder files, meer doorrijden. De toepassing van truck platooning wordt dan ook enorm gestimuleerd door de overheid. 

Hoe veilig is het?

Menselijke fouten zijn goed voor meer dan 90% van de verkeersongelukken in de transport industrie. Dit is gebleken uit meerdere (internationale) onderzoeken. Truck platooning kan dit reduceren omdat het merendeel van de trucks bijna geheel autonoom de voorste truck volgt. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat de voorste truck veilig bestuurd wordt. Het is bij deze dan ook de uitdaging om chauffeurs te trainen in het gebruik van deze techniek.

Een ander gevaar zit hem in de kwetsbaarheid van de techniek. Hoewel de wifi verbinding tussen de trucks erg sterk en betrouwbaar is, kan het wel beïnvloed worden door bijvoorbeeld hackers. Uit onderzoek in Europa en Amerika is gebleken dat hackers dit signaal significant kunnen beïnvloeden en zelfs ongelukken kunnen veroorzaken. Voor de ontwikkeling van deze techniek is het dan ook belangrijk dat veiligheid voorop komt te staan. 

Een blik op de toekomst

Amerika tot Japan is men bezig met het opzetten en testen van deze techniek. Ook in Nederland zijn de ontwikkelingen vergevorderd. Vorig jaar zijn er in Nederland meerdere succesvolle tests geweest op de openbare wegen onder het toeziend oog van de overheid. Ons kikkerlandje mag zich dan ook met recht koploper noemen, dit schept vertrouwen voor de toekomst. 

Merken als Scania, DAF, en Daimler hebben al trucks die met deze techniek zijn uitgerust, op de voet gevolgd door vele andere merken. 

De afgelopen jaren hebben we heel wat nieuwe systemen in ons wagenpark mogen verwelkomen. Zelf remmende systemen, driver alert support, dode hoek systemen: eerst nog luxe accessoires, maar inmiddels behoren de technologieën tot de standaard uitrusting en kunnen we ze beschouwen als voorloper van zelfrijdende voertuigen…

De voordelen zijn legio en de behoefte binnen Europa is groot. Het is de overheid dan ook veel gelegen om bedrijven die zich hiermee bezig houden te stimuleren, tot aan de Europese Unie aan toe. Ook de internationale regelgeving ontwikkelt zich zodat bedrijven meer ruimte hebben om de techniek te testen. Waar het bijvoorbeeld in sommige landen verplicht was om van kenteken te wisselen aan de grens hebben we hier nu een uniforme wet voor.



Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie