Hoe gevaarlijk kan slecht gezekerde lading zijn?

08-03-2016 Imbema Rhiwa Carrosserietechniek


LadingzekeringAfgelopen week stuitte de politie in Duitsland op een vrachtwagen die vier grote stalen buizen vervoerde. Hierbij was men niet zo secuur te werk gegaan bij het zekeren van de lading. De ladingzekering bleek tijdens het rijden te zijn gebroken waardoor ze van de vrachtwagen dreigden te vallen. Lees het complete artikel op transport online.

Een erg gevaarlijke situatie, wat verkeerd had kunnen aflopen. De buizen hadden van het voertuig kunnen vallen en hierbij een ongeluk of verkeersopstopping kunnen veroorzaken. Hiernaast kan de bestuurder van de vrachtwagen een fikse boete vanwege onvoldoende ladingzekering verwachten. Om dit te voorkomen dient u dus altijd uw lading op de juiste manier te zekeren.

Hoe zeker je lading op de juiste manier?

Wij geven u graag een aantal tips voor het zekeren van ladingen:
(Bron: Europese commissie directoraat-generaal energie en vervoer)

  • Voordat het voertuig wordt geladen, dient u te controleren of de laadvloer, de voertuigopbouw en alle materiaal voor het zekeren van de lading ongeschonden en stevig zijn. 

  • Zeker de lading zodanig dat deze niet kan wegschuiven, wegrollen, zich verplaatsen door trillingen, van het voertuig vallen of het voertuig doen kantelen. 

  • Bepaal wat voor de betreffende lading de beste zekeringmethode is (opsluiten, fixeren, direct zekeren, neersjorren, vastzetten met twist-locks of combinaties van deze). 

  • Controleer of de adviezen van de fabrikant van het voertuig en van het materiaal om de lading te zekeren worden opgevolgd.

  • Controleer of het materiaal waarmee de lading wordt vastgezet is afgestemd op de omstandigheden tijdens de reis. Noodstops, sterk uitwijken voor een obstakel, slechte weg- of weersomstandigheden moeten worden gezien als omstandigheden die zich waarschijnlijk zullen voordoen tijdens een reis. Het zekeringmateriaal moet deze omstandigheden kunnen doorstaan. 

  • Telkens wanneer de lading wordt (af)geladen of opnieuw verdeeld, dient de lading nagekeken te worden. Controleer op over belading en slecht gebalanceerde gewichtsverdeling voor het starten. Zorg ervoor dat de lading zodanig is verdeeld dat het zwaartepunt van de totale lading zo dicht mogelijk bij de lengteas ligt en zo laag mogelijk wordt gehouden: zwaardere goederen onderaan, lichtere goederen bovenaan.

  • Kijk de zekering van de lading regelmatig na tijdens de reis. De eerste controle kan het best gedaan worden na enkele kilometers te hebben gereden, op een plaats waar veilig kan worden gestopt. Daarnaast moet de zekering ook worden gecontroleerd na hevig remmen of andere abnormale situaties.

  • Gebruik overal waar mogelijk materiaal dat de ladingzekering ondersteunt, zoals antislipmatten, loopplanken, banden, hoekstukken, enz.

  • Zorg ervoor dat de middelen waarmee de lading wordt gezekerd de vervoerde goederen niet beschadigen. 

  • Rij soepel, pas uw snelheid aan de omstandigheden aan om plotselinge veranderingen van rijrichting en hevig remmen te vermijden. Als u deze raad opvolgt, zullen de krachten die door de lading worden uitgeoefend laag blijven en zou u geen problemen mogen ondervinden.

  • Als de chauffeur van de vrachtwagen uit bovengenoemde artikel deze tips had opgevolgd, dan had hij van te voren kunnen zien dat de ladingzekering ontoereikend was en hiermee een hoge boete kunnen voorkomen.

Wilt u specifiekere informatie over hoe u bepaalde lading juist kunt zekeren?

Neem contact op met onze specialisten via 0180 -33 1200. Zij komen graag bij u langs voor een passend advies.

Programma ladingzekering

Wij leveren een dekkend programma ladingzekering bestaande uit onder andere; spanbanden, spankettingen, spankabels, ladingstangen, ladingrails, vloerankers, netten, antislipmatten en stophout ter voorkoming van ladingzekering problemen.
Al deze producten zijn goedgekeurd volgens de Europese normen. Dit uitgebreide assortiment hebben wij opgenomen in een catalogus ladingzekering.

Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie