Tags Overzicht


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient

Gevonden voor Carrosserietechniek

Voorkom stilstand van je vrachtwagen door goed onderhoud

Maar liefst 1000 euro bedragen de gemiddelde kosten per ongeplande stilstand. Als transportbedrijf wil je dit natuurlijk voorkomen, want een stilstaande vrachtwagen zorgt niet alleen voor reparatiekosten maar ook voor gemiste transportinkomsten (“downtime”, in LEAN termen). Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat er vorig jaar meer dan 5000 incidenten met vrachtverkeer hebben plaatsgevonden. De economische schade was meer dan een half miljard. Hoe kun je dit voorkomen? Het goed en tijdig onderhouden van je vrachtwagen lijkt zo vanzelfsprekend maar wordt in de praktijk toch nog vaak vergeten. Uit onderzoek van de wegenwacht blijkt dat minstens één op de drie pechgevallen komt door vergeten onderhoud. Met goed onderhoud valt dus nog veel te winnen. Preventief onderhoud  Preventief onderhoud helpt om technische mankementen en ongeplande stilstand te voorkomen. Er zijn al telematica systemen beschikbaar waarbij vrachtwagens online verbonden zijn met de werkplaats, ook wel “predictive maintenance” genoemd. Hierbij wordt de levensduur van onderdelen gekoppeld aan de onderhoudsplanning en het transportschema. De voordelen: Op afstand voorspellen welk onderdeel aan vervanging toe is En meten welke onderdelen nog níet aan vervanging toe zijn Vroegtijdig onderdelen bestellen Dit alles voorkomt technische uitval, bespaart tijd en scheelt kosten. Zelf ook een steentje bijdragen? Eén op de drie pechgevallen komt door vergeten onderhoud. Het gaat hier lang niet altijd om grootschalige defecten, soms is klein onderhoud genoeg om problemen te voorkomen. Als chauffeur kun je dus ook je steentje bijdragen om je vrachtwagen in goede conditie te houden, stilstand te voorkomen en de levensduur te verlengen. Een klein geheugensteuntje om je veilig op weg te helpen:

Efficiency, veiligheid en beveiliging op onze stand tijdens de BedrijfsautoRai!

Van 20 t/m 24 oktober 2015 staan wij, samen met onze collega’s van Caralu, op de bedrijfsautoRai. U treft ons op stand 01.124, welke in het teken staat van efficiency, veiligheid en beveiliging! Carrosserietechniek Van Pommier introduceren wij de ergonomische Torseo RVS inbouwsluiting en laten wij verschillende andere unieke producten zien, zoals Led verlichting, een nieuw buffersysteem en een magnetische deurvastzetter. Hiernaast presenteren wij het gereedschapskisten programma van Bawer en de Defender opdekdeur van PWP met aluminium en sandwich vulling. Ook kunt u het gecertificeerde Multisave ladingzekering systeem bekijken. Ecowin Onlangs hebben wij een samenwerking met onze leveranciers Parlok en Pommier opgezet. Onder de naam Ecowin ontwikkelen wij gezamenlijk innovatieve producten. Op de BedrijfsautoRai zullen wij Ecowin voor het eerst presenteren. Dit doen wij door middel van een nieuw aerodynamisch trailer side skirt concept waarmee een brandstofbesparing tot 8% mogelijk is. Forze waterstof racewagen De innovatiekracht benadrukken wij door aanwezigheid van de waterstofracewagen Forze van de TU Delft. Omdat Imbema en het Forze team voor dezelfde uitdagingen staan, zijn zij een paar jaar geleden een samenwerking aan gegaan. Innovatie, duurzame technieken, samenwerken om tot een doel te komen, diversiteit aan technische kennis, producten en gedrevenheid, is precies de uitstraling die wij (willen) laten zien. Bestelwagentechniek In en op een bestelbus kunt u het Gatelock beveiligingsslot, de Easy step opstap en de kunststof wielkastbescherming bekijken. Tevens tonen wij hier het revolutionaire Lite Wire systeem, waarmee een voertuig in een handomdraai kan worden voorzien van een complete elektrische installatie en een modulair ladingzekering systeem, waarmee compartimenten, met behulp van de Airline-Beam 1855 en 1856 ladingstangen, snel kunnen worden gebouwd en weggehaald.   Tot slot introduceren wij onze nieuwe carrosserie website! Genoeg redenen om een kijkje te komen nemen! Wij ontvangen u graag met een hapje en drankje op stand 01.124. Voor een Gratis toegangskaart kunt u contact opnemen met uw vertegenwoordiger.

Multisave; multifunctioneel voor ladingzekering en veiligheid

Met het nieuwe gecertificeerde Multisave ladingzekering systeem kunt u eenvoudig meerdere vastzetpunten in uw voertuig creëren. Compartimenten kunnen snel worden opgebouwd maar ook weer eenvoudig worden weggehaald! De multisave dwarstraverse is inkortbaar en kan op elke gewenste plek in de vloer worden gemonteerd. Met behulp van de Multistick insteek rong kunt u zo eenvoudig een vormvaste ladingzekering maken. Tevens kunnen spanbanden (met dubbele haak) eenvoudig in het profiel worden gehaakt. Voordelen: 7 ton toegestaan  90 mogelijke lading vastzet punten  2000 daN in rijrichting en zijwaarts  gecertificeerd volgens DIN EN 12642 XL en sjorpunten volgens din en 12640 Ladingzekering Het op de juiste wijze vastzetten van lading is essentieel voor een een goed en veilig transport. Helaas gaat dit in de praktijk nog al eens fout. Veel ongevallen met vrachtauto's komen door niet goed vastgezette lading. Om schade aan lading, voertuig en menselijk leed te voorkomen dient u uw lading dus juist te zekeren. In onze informatiefolder ladingzekering hebben wij in het kort voor u op een rijtje gezet waar u bij het zekeren van lading rekening mee moet houden. Naast het op de juiste manier zekeren van lading is het ook belangrijk dat u de juiste producten gebruikt. Wij leveren naast bovengenoemde Multisave systeem een dekkend programma ladingzekering bestaande uit o.a. ladingstangen, ladingrails, vloerankers, antislipmatten, spanbanden en kettingen ter voorkoming van ongevallen. Al deze producten zijn goedgekeurd volgens de Europese normen.       Meer informatie: Bekijk de Multisave folder, onze ladingzekering pagina of neem contact met ons op via: +31 (0)180 33 12 00 / sales@imbemarhiwa.nl. Wij geven u graag antwoord op al uw vragen over het zekeren van lading.

Voetganger gewond door niet goed vastgezette palletwagen in oplegger

Het niet goed vastzetten van een palletwagen in uw vrachtwagen kan erg gevaarlijk zijn. De palletwagen kan gaan schuiven en in het ergste geval uit de oplegger stuiteren en iemand verwonden! Op deze manier raakte een voetganger in het Duitse Haan lichtgewond, zo meldt TTM op haar website. Dit wilt u natuurlijk voorkomen! Dat kan eenvoudig met de palletwagenhouder "Transbloc" van onze partner Pommier. De "Transbloc" zet de palletwagen op een effectieve en snelle manier vast in de laadbak van de vrachtwagen of oplegger. Hierdoor kan de palletwagen niet gaan schuiven en worden beschadigingen aan en in de laadbak en ongelukken voorkomen. Meer informatie over onze palletwagenblokkering? Neem contact met ons op via 0180 - 33 12 00 of bekijk onze Transbloc folder. Wij hebben naast deze palletwagen blokkering een compleet assortiment ladingzekering producten ter voorkoming van ongelukken en schade aan lading.

Werkt u net als MCB mee aan een veilige weg?

De filmpjes op internet over afgevallen lading, wie kent ze niet? You Tube staat er vol mee. En niet alleen op internet zien wij deze ongelukken door verkeerd gezekerde lading voorbijkomen. Dagelijks worden wij er op de weg mee geconfronteerd. Een afgevallen lading zorgt voor lange files en een hoop ergernis  van medeweggebruikers. Voor de vervoerder zijn de gevolgen nog veel erger; een vertraagde levering, productschade, eigen risico, een verhoogde verzekering, schade aan het voertuig, een total loss verklaring en bergingswerkzaamheden brengen een hoop kosten en ellende met zich mee. En met de huidige mediamogelijkheden zou zelfs uw naam in het nieuws kunnen komen. Daar zit u als transporteur echt niet op te wachten. We zien het allemaal drukker worden op de weg, laten we er dan ook met zijn allen voor zorgen dat het veiliger wordt. Een paar extra antislip matten, de juiste spanband en vormvast opsluiten zijn kleine investeringen die een groot ongemak kunnen wegnemen. Denk hier maar eens over na. Een mooi voorbeeld van het veilig transporteren van goederen is het verhaal van MCB. Veiligheid op één MCB is een internationale metaalgroothandel die veiligheid op één heeft staan. Veiligheid is bij MCB een way of life. Het is vanzelfsprekend dat alle werkzaamheden veilig gebeuren, zo ook het transporteren van de goederen zegt Jos Otten, wagenparkbeheerder van MCB.   Otten: “metaal is een kwetsbaar en spiegelglad materiaal wat lastig te vervoeren is. Buizen kunnen snel gaan schuiven en je hebt te maken met verschillende maatvoeringen van platen. In het kader van de veiligheid ben ik op zoek gegaan naar een systeem waarmee we verschillende soorten metaal zo veilig mogelijk kunnen vervoeren.  “Veilig vervoer van goederen. Zonder geschuif of beschadigingen. En flexibel: voor verschillende soorten metaal, lang of kort. Dat is waar ik naar op zoek ging.” Jos Otten – Wagenparkbeheerder MCB Belangrijk hierbij is de flexibiliteit van het systeem. Wij maakte altijd gebruik van een vast tweede kopschot wat veel te statisch is. Bij een afwijkende maat kun je deze niet verplaatsen waardoor platen sneller kunnen gaan schuiven. In mijn zoektocht kwam ik het Multisave systeem van Imbema Rhiwa tegen en ik was gelijk enthousiast."  Als test heeft MCB een bestaande wagen laten voorzien van het Multisave systeem. Carrosseriebedrijf Roefs BV uit Middelbeers heeft op vijf plekken in de vloer een Multisave rongbaan ingebouwd. In combinatie met de Multistick insteekrongen is MCB nu heel flexibel in het opsluiten van lading naar voren en naar de zijkanten. "Die oplegger met die palen die werkt goed" Het Multisave systeem is heel enthousiast ontvangen zegt Tino Chel, chauffeursbegeleider bij MCB. Chel: "Chauffeurs zijn wel eens sceptisch als ze iets nieuws moeten gebruiken, maar nu waren ze gelijk positief. De goederen liggen per soort stevig opgesloten en hebben geen mogelijkheid om te schuiven. Wel zo handig en veilig als je moet gaan lossen. Een veel gehoorde reactie was; "die oplegger met die palen die werkt goed. Daar wil ik wel mee rijden." Tevens merken de chauffeurs dat ze bij hun klanten eerder aan de beurt zijn om te lossen. Ook van de klant krijgen wij te horen dat ze het een mooi systeem vinden: " Het lossen van de goederen gaat met behulp van het Multisave systeem een stuk sneller en veiliger."  Dekra gecertificeerd Otten: "Nu iedereen zo enthousiast is over het Multisave systeem hebben we besloten om nog eens 5 bestaande trailers en 10 nieuwe trailers van het Multisave systeem te laten voorzien. Half 2018 zullen een 25-tal voertuigen van dit systeem worden voorzien. Naast heel veilig en flexibel is het ook een groot voordeel dat het Multisave systeem Dekra gecertificeerd is. Aangezien wij ook klanten in Duitsland hebben is het wel zo handig dat de trailers voldoen aan de strenge eisen die in Duitsland aan ladingzekering worden gesteld." Efficiënter beladen en lossen Zodra de Multisave trailers beschikbaar zijn zullen wij de laadploeg instrueren hoe ze efficiënter kunnen beladen zegt Jos Otten. "Met behulp van het Multisave systeem is het mogelijk om overal in de trailer palen te zetten zodat goederen veilig in delen worden opgesloten waardoor er minder spanbanden nodig zijn. Wanneer je dit optimaal indeelt kan de belading omhoog en kan er sneller geladen en gelost worden. Hiermee gaan wij behoorlijk wat kosten besparen. Dit is naast het veiligheidsaspect natuurlijk een mooie bijkomstigheid."  "Het Aluflex schuifzeilsysteem levert ons zeker een half uur tot een uur tijdswinst per dag op!” Naast het Multisave systeem is de trailer van MCB voorzien van het Aluflex schuifzeilsysteem. Dit systeem zorgt ook nog eens voor een tijdsbesparing. "Geen eindeloos gehannes met bandjes, elastieken of TIR-kabels, maar één handeling en de zeilwand is met 10 seconden open. Binnen enkele minuten is de trailer gelost en kan de volgende rit worden gemaakt. Dit levert op een dag zeker een half uur tot een uur tijdwinst op!" Meer informatie? Bekijk de Multisave en de Aluflex pagina. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met onze productspecialisten via +31 (0)180 - 33 12 00 of vul het contactformulier in. Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met onze productspecialisten via +31 (0)180 - 33 12 00 of vul het contactformulier in. <a href="https://www.formdesk.com/imbemaholland/contact-imbema-rhiwa-carrosserietechniek-nl-nederlands" target="_blank">Vul het online formulier in: Stuur een bericht of stel een vraag</a>

Een veilige ladingzekering voor de aanhangwagen? Vermijd de 5 meest gemaakte fouten!

Of je nu een lichte of een zware vracht hebt, veel of weinig kilometers maakt, of met een vouw- of aanhangwagen op pad gaat, in alle gevallen is veilige ladingzekering van belang. Zelfs een pakketje van 10 kilo neemt 10 tot 12 keer aan kracht toe bij een acute rem actie. De vracht schiet dan met een kracht van 120 kilo vooruit. Met veel ongevallen, lange files en hoge schades tot gevolg. Zo’n 70% van de vrachtlading die de weg op gaat is nog altijd verkeerd gezekerd. Welke fouten behoren tot de klassiekers en belangrijker nog: wat kun je doen om dit te voorkomen? De 5 meest gemaakte fouten bij het zekeren van lading op een aanhangwagen. – Zo voorkom je  ze!

De feiten over ladingzekering

Gas geven, remmen, een noodstop, bochten en uitwijkmanoeuvres: De lading in een vrachtauto is tijdens het rijden voortdurend onderhevig aan allerlei krachten, die ervoor kunnen zorgen dat een lading gaat schuiven en uiteindelijk zelfs van het voertuig valt. En daarom is het vastzetten van je lading een essentieel onderdeel voor goed en veilig transport.

Zelfrijdende auto’s de toekomst? Wie zegt dat?

Dít is het alternatief: van Amsterdam naar Parijs in 30 minuten. Stel je eens voor, terwijl je vrachtwagen op je bestemming afkoerst, kijk jij onderweg naar de laatste bioscoop hit. Of wat dacht je van deze: je rijdt je wagen (of de wagen rijdt zichzelf) in een vacuümbuis van honderden kilometers lang die vervolgens met de snelheid van geluid naar je bestemming brengt. Onder de indruk? Uiteindelijk willen we allemaal maar één ding: van A naar B en het liefst zo snel, veilig en schoon mogelijk. Moderne technologieën kunnen ons vervoer efficiënter maken. Bijvoorbeeld door middel van automatisering. Als het gaat over de toekomst van transport, zijn de ogen vooral gericht op de ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto. Maar er zijn meer kanshebbers. Razendsnel. Zo snel als de snelheid van geluid.  Dit én meer: maak kennis met de Hyperloop Een hyperloop is een hoge snelheidssysteem, bestaande uit een infrastructuur van buizen die zo goed als vacuüm zijn. Door het buizensysteem zweven een soort capsules, aangedreven door magneten. In theorie kunnen hierdoor snelheden van wel 1200 km per uur bereikt worden. Dat is 30% sneller dan een 747 vliegtuig. Van Amsterdam naar Parijs in 30 minuten, wie wil dat nu niet?  Transport nooit meer hetzelfde De Hyperloop is een kans om de toekomst van transport voorgoed te veranderen. Dat lieten studenten van de TU Delft zich geen twee keer zeggen. Zij meldden zich aan voor de internationale competitie van Elon Musk, bedoeld om de ontwikkeling van dit transportsysteem in stroomversnelling te brengen. Het sleutelwerk kon beginnen. En met succes. Eind januari kwam de TU Delft als winnaar uit de bus bij de allereerste competitie.  Is de Hyperloop de toekomst? Zo snel als een vliegtuig, zo comfortabel als een trein. Als we Elon Musk geloven wel: “De Hyperloop is een soort hogesnelheidstrein waarmee passagiers worden vervoerd in zwevende 'pods'.” Musk claimt dat de Hyperloop sneller is dan de trein, veiliger dan de auto en veel minder belastend voor het milieu dan een vliegtuig. Wetenschappers van Nasa's Glenn Research Center in Ohio concludeerden dat waar het aankomt op het geschatte energieverbruik en de doorvoer van passagiers de Hyperloop inderdaad een sneller en goedkoper alternatief is voor korte vluchten (van 400 tot 800 km)." Of sneller, veiliger en milieuvriendelijk echt waargemaakt kan worden, is de vraag. Er heerst ook veel scepsis. De technologie is nog steeds conceptueel en er is nog veel onzekerheid over de onderliggende infrastructuur en de werkelijke investering die hiervoor nodig is. De Hyperloop versus de zelfrijdende auto Hyperloop en autonome auto’s dienen twee verschillende doelen. De Hyperloop brengt je van A naar B. En mogelijk niet alleen personen, maar ook auto’s of goederen. Met grote snelheid en mogelijk ook in grote hoeveelheden. Maar je kunt niet van de route afwijken. Het maken van tussenstops zou de snelheid namelijk aanzienlijk vertragen. De Hyperloop vertrekt en arriveert bij een hub. Met een autonome auto kies je je eigen route, van deur tot deur. Samengevat voorzien beide systemen in technologie die mensen of goederen efficiënter van A naar B brengt. De Hyperloop lijkt echter een veel praktischer keuze voor langere afstanden, vanaf ca. 300 km tot 2500 km. Autonome voertuigen zijn vooral geschikt voor kortere afstanden, of om mensen en goederen te vervoeren naar transportknooppunten zoals luchthavens of hyperloopterminals. “Ready to go? Your vehicle will arrive in 30 minutes” Hyperloop en autonome auto’s dienen dus in principe twee verschillende doelen, maar zijn wel complementair aan elkaar. Een integratie tussen de 2 systemen is dan ook niet ondenkbaar. Wie zegt dat je straks niet mét je voertuig aan boord van de Hyperloop kunt gaan? Dan kun je in ieder geval gewoon je filmpje pakken. Hoewel…het eerste half uur dan!

Dode hoek verkeersongelukken verleden tijd door introductie digitaal spiegelsysteem?

In 2017 voor het eerst meer verkeersongelukken met fietsers dan automobilisten – hoe voorkom je het dode hoek probleem?  In 2017 kwamen er bij verkeersongelukken voor het eerst meer fietsers om dan automobilisten. Binnen de EU vallen er jaarlijks nog steeds tientallen doden en duizenden gewonden door dode hoek ongelukken met voetgangers en fietsers. De dode hoek problematiek houdt de overheid, logistieke bedrijven en maatschappelijke organisaties behoorlijk bezig. De afgelopen jaren zijn er verschillende maatregelen genomen om de veiligheid rondom een vrachtwagen te vergroten maar dit blijkt niet genoeg. Vrachtwagens zijn gewoonweg niet ontworpen voor stedelijke gebieden. Moeten de richtlijnen voor nieuwe vrachtwagens aangescherpt worden. Of ligt de oplossing voor het dode hoek probleem toch buiten de vrachtwagen? Waarom is het zo moeilijk om een oplossing te vinden?  Welke dode hoek maatregelen zijn er al genomen?  De afgelopen jaren zijn er aardig wat maatregelen genomen om vrachtwagens veiliger te maken. Zo moeten alle Nederlandse vrachtauto’s vanaf 2003 voorzien zijn van een dode hoek spiegel. Vanaf 2007 werd hier een verplichte vooruitkijkspiegel, een bollere trottoirspiegel en een bollere breedtespiegel aan toegevoegd. In het kader van de Europese regelgeving zijn alle Europese vrachtwagens vanaf 2011 ook verplicht uitgerust met deze extra zichtveldvoorzieningen.  “Alleen wanneer de spiegels goed worden afgesteld en daadwerkelijk worden gebruikt draagt het bij aan de verkeersveiligheid” - SWOV –  Deze verplichtstelling kan alleen dode hoek ongevallen voorkomen als ze ook goed worden afgesteld. Het afstellen van de spiegels is erg lastig wanneer de chauffeur alleen rijdt. Daarom zijn er in Nederland verschillende spiegelafstelplaatsen waar de chauffeur zijn spiegels volgens de richtlijnen kan afstellen. Naast de spiegels is het ook verplicht om vrachtwagens van zijafscherming te voorzien. Deze planken tussen de wielen zorgen ervoor dat fietsers minder snel onder een vrachtwagen komen. Voertuigtechnologie; kunnen vrachtwagens nog veiliger?  Ondanks de verplichte extra spiegels gaat het nog te vaak mis. Daarom hebben achttien Europese steden de Europese Commissie onlangs een brief geschreven om het probleem van de dode hoek in stedelijke gebieden aan te pakken. Ze vinden dat de veiligheid van vrachtwagens verbeterd moet worden en de EU is de enige die dit verplicht kan stellen.  Low entry trucks voor een beter zicht  Volgens de steden helpen lage cabines het zicht van chauffeurs te bevorderen. Transport & Environment deed hier in 2016 al onderzoek naar. De conclusie was helder; vrachtwagens met low-entry cabs, zoals de Mercedes-Benz Econic, zijn het meest veilig op plaatsen waar veel fietsers en voetgangers zijn.  “Hoe lager de chauffeur zit, hoe beter zijn directe zicht op wat er rond de truck gebeurt.“ - Transport & Environment -  Transport & Environment roept de EU dan ook op om bij distributiewerk low-entry trucks verplicht te stellen. De EU heeft dergelijke regels al aangekondigd, maar die worden pas in 2028 verwacht.  Camerasystemen veiliger dan dode hoek spiegels?  Camerasystemen zijn ook een mogelijkheid om de dode hoek te verkleinen. Helaas worden camera’s door de EU alleen toegestaan als hulpmiddel. Maar moet deze wetgeving niet worden aanpast? De technologische ontwikkelingen gaan momenteel zo hard. Als het aan Scania ligt verdwijnen de ‘echte’ spiegels helemaal van de vrachtwagen.  “ Met een digitaal spiegelsysteem wordt het directe zicht van de chauffeur vergroot en de dode hoek verkleint.” – Scania –  Zij deden onlangs een proef waarbij alle spiegels uit de truck werden gehaald en vervangen door een digitaal spiegelsysteem. De bevindingen zijn helder; het directe zicht van de chauffeur wordt vergroot en de dode hoek verkleint. Een ander voordeel is dat de chauffeur ook bij slecht weer en vieze ramen een beter zicht heeft.  Dode hoek signaleringssystemen  Ook dode hoek signaleringsystemen dragen bij aan een hogere verkeersveiligheid. Er zijn systemen die de vrachtwagenchauffeur waarschuwt voor een fietser in de dode hoek, zoals het Lexguard systeem en het Sideguard Assist systeem van Mercedes Benz. Maar er bestaat ook een dode hoek systeem die fietsers en voetgangers met een geluid- en knipperlichtsignaal waarschuwt; het Lisa2Alert systeem. Het nadeel van dit systeem volgens de fietsersbond is dat de verantwoordelijkheid bij de fietser ligt, terwijl deze voorrang heeft op de rechts afslaande vrachtwagen.  Extra ruit in de bijrijdersdeur  Ook het rechterportier van glas maken kan bijdragen aan beter zicht over de dode hoek en meer veiligheid. Daf en Scania hebben in hun nieuwste modellen vrachtwagens een optie opgenomen voor extra ramen in de rechter zijdeur. Hierdoor ziet de chauffeur direct of er iemand naast de vrachtwagen staat. Nadeel is dat dit ruitje optioneel is en nog niet verplicht is gesteld.  Er wordt door (truck)fabrikanten genoeg ontwikkeld om de veiligheid rondom de dode hoek te vergroten. Het grote probleem is dat het verplicht stellen van deze systemen door de EU vaak jaren in beslag neemt.  Maatregelen op het gebied van voorlichting  Bovengenoemde maatregelen kunnen dode hoek ongevallen voorkomen mits ze goed worden gebruikt. Hierbij wordt het dode hoek probleem verlegd naar de vrachtwagenchauffeur. Maar naast de vrachtwagenchauffeur moeten ook andere weggebruikers bewust worden gemaakt van het gevaar van de dode hoek.  Vrachtwagenchauffeurs en de dode hoek Het is voor een werkgever belangrijk dat ze chauffeurs goed opleiden en duidelijk maken dat veiligheid een hoge prioriteit heeft. Hiernaast is het voor alle vrachtwagenchauffeurs verplicht om elke vijf jaar een nascholing te volgen. Hier wordt aandacht geschonken aan wat de chauffeur zelf aan de dode hoek problematiek kan doen, zoals hoe je je spiegels correct afstelt  Fietsers en de dode hoek  Extra zichtveldvoorzieningen en scholing van vrachtwagenchauffeurs verkleinen dode hoek ongevallen maar lossen het probleem niet helemaal op. Goede voorlichting aan andere weggebruikers is dus van groot belang. De fietsersbond waarschuwt al jaren voor het gevaar van de dode hoek bij vrachtwagens en geeft een aantal dode hoek ips waar je als fietser rekening mee kunt houden.  Kinderen en de dode hoek  Weggebruikers en met name kinderen hebben meestal geen idee wat een vrachtwagenchauffeur kan zien. Daarom zijn er verschillende projecten om basisschoolkinderen bewust te maken van de dode hoek bij vrachtwagens. In een echte vrachtwagen ervaren kinderen hoe slecht ze zichtbaar zijn. Dit maakt indruk en blijft veel beter hangen.  De toekomst  Zelfrijdende auto’s de oplossing voor het dode hoek probleem?  Zelfrijdende vrachtwagens maken het wegvervoer stap voor stap steeds veiliger. Met moderne technologie kun je de kans op een botsing berekenen én deze voorkomen door de vrachtwagen af te laten remmen. Wellicht biedt dit in de toekomst ook oplossing aan het dode hoek probleem? Een computer wordt niet moe, raakt niet afgeleid, kan meer waarnemen en sneller reageren dan een menselijke chauffeur.  Scheiden van fietsers en vrachtwagens Naast extra voorlichting en het verplicht stellen van veiligere vrachtwagens, lijkt de meeste winst te behalen in maatregelen buiten de vrachtwagen. Zo heeft de infrastructurele aanpassing OFOS, waarbij fietsers in een vak voor de auto’s stilstaan, al bewezen dat het de verkeersveiligheid verhoogt. Ligt de oplossing dan in die hoek? Moeten fietsers en vrachtwagens in de stad gewoon van elkaar gescheiden worden?  Een mogelijkheid is om vrachtwagens op bepaalde routes rond scholen en tijden dat er veel kinderen naar school fietsen te verbieden. De milieuzones in het centrum van grote steden zorgen al voor minder vrachtwagens in de stad. Maar is dit voldoende om het dode hoek probleem op te lossen? Of moeten zwaar en licht verkeer structureel van elkaar gescheiden worden?  De ingrijpende maatregel om zware vrachtauto’s uit steden te weren past binnen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 - SWOV -  Dit kan op lange termijn gerealiseerd worden door zwaar vrachtverkeer uit de binnenstad te weren en ze alleen op hoofdwegen te laten rijden. De binnenstad is dan alleen toegankelijk voor licht vrachtverkeer zonder dode hoek. 

Snel thuis dankzij slimme verkeerslichten

IBM vraagt patent op AI systeem voor slimme verkeerslichten Verkeerslichten die midden in de nacht minuten lang op rood staan. Of uitgerekend in de spits een “rode golf” doordat zijstraten groen kleuren, terwijl daar geen verkeer te bekennen is. Wie ergert zich er niet aan? IBM wil dit probleem nu oplossen met kunstmatige intelligentie. De wereld is in de ban van Artificial Intelligence, maar onze verkeerslichten worden nog altijd bestuurd door simpele tijdsschakelaars. In de grote steden worden deze centraal aangestuurd om een “groene golf” te realiseren, maar daar blijft het bij. Deze besturingen passen zich niet aan aan de reële actuele verkeerssituatie, dus vaak zitten ze ernaast en wordt de verkeersstroom langzamer, lawaaiiger en minder energiezuinig, dan met de modernste techniek denkbaar zou zijn. Verkeerslichten registreren verkeersstromen IBM heeft nu een patent aangevraagd voor een autonoom denkend verkeerlichtensysteem. De verkeerslichten zijn daarbij uitgerust met camera’s en computersystemen, die de reële verkeersstroom analyseren en zich helemaal autonoom zo optimaal mogelijk instellen. De KI merkt zelfs, als een auto bijvoorbeeld door een file of een afgeslagen motor op de kruising blijft staan. Er wordt dan extra tijd gegeven, zodat het voertuig de kruising kan verlaten. Omdat dit een heel begrensd probleem is, en voor mensen heel goed en intuïtief te begrijpen is, is het heel geschikt voor een toepassing van kunstmatige intelligentie, dus een werkelijk intelligente computerbesturing. Auto communiceert met verkeerslicht IBM is niet de enige die zich hard maakt voor efficiëntie op de weg. Door Intel wordt  technologie ontwikkeld waardoor auto’s verkeerslichten kunnen waarnemen. Met behulp van Visible Light Communication (VLC) weet de auto of het verkeerslicht op groen of rood staat. De signalen worden overgedragen door heel snel te knipperen, onzichtbaar voor het menselijk oog. Gaan verkeerslichten met auto’s communiceren, auto’s met verkeerslichten of allebei? Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Of zijn verkeerslichten straks wellicht helemaal niet meer nodig? Dat laatste zeggen onderzoekers van het MIT: “Als auto's straks via sensoren met elkaar en de infrastructuur communiceren zijn verkeerslichten niet meer nodig.”  Hoe dan ook, uiteindelijk is kunstmatige intelligentie heel wat te bieden als het gaat om probleemloos verkeer op de weg. De verwachting is zelfs dat er maar liefst 2x zoveel verkeer op de bestaande wegen kan rijden als er gebruik wordt gemaakt van de moderne technologieën (MIT). En de groene golf zorgt er ook nog eens voor dat je sneller thuis bent!  Bron: Elektormagazine 

Onze projecten

Benieuwd hoe klanten onze producten in hun projecten hebben toegepast?

Bekijk ons overzicht van projecten en praktijkcases.

bekijken

Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme bezoekersstatistieken. Akkoord Meer informatie